Sem-tam sa stane, že keď ukazujeme ukážky našich kurzov, tak sa ľudia pýtajú, odkiaľ berieme nápady na spracovanie. A preto vznikol tento článok.
Je mi jasné, že keď o sebe povieme, aké zaujímavé kurzy sme vytvorili, tak to znie trocha sebastredne. A tiež, čo je zaujímavé, je vec názoru. Odhliadnuc od toho, niekde tie nápady berieme, tak možno tento článok aspoň niekoho inšpiruje 😉
V skratke by sa dala moja (budem hovoriť za seba) stratégia opísať takto:
Choďte po svete s otvorenými očami a mysľou.
A keď si to rozoberieme na drobné, tak sa to skladá z 3 častí:
- Choďte po svete… – robte aj iné veci ako práca a prípadne sa vystavte aj novým zážitkom,
- …s otvorenými očami… – všímajte si veci, ktoré sú okolo vás,
- …a [s otvorenou] mysľou. – použime odpozorované veci aj v (pre nich) netradičnom kontexte vzdelávania.
No ale pozrime sa konkrétne na niektoré ukážky – inšpirácia vs. realizácia.
Poznámka: Vo všetkých ukážkach ide teraz najmä o formu a nie o obsah. No aj za vybranou formou je zvyčajne konkrétny zámer.
Únik z horiacej budovy (požiarna ochrana)
Toto demo máme na našej stránke, ale použili sme ho neskôr aj v reálnom kurze požiarnej ochrany pre klienta.
Vyskúšajte si sami ukážku: Únik z horiacej budovy

Inšpirácia: mobilná hra Hogwarts mystery
Podobnosť: komunikačný kanál
Zdroj obrázka (Hogwarts Mystery): eurogamer.net

Inšpirácia: Prince of Persia a v podstate takmer akákoľvek iná hra, kde môžete následkom svojich rozhodnutí zomrieť a reloadnúť sa 😉
Podobnosť: smrť ako následok zlých rozhodnutí
Zdroj obrázka (Prince of Persia): princeofpersia.fandom.com
GDPR v praxi a iné
Hovorí sa, že jeden obrázok je hodný 1000 slov. A aj keď v týchto prípadoch to možno nie je 1000, rozhodne pomáhajú pri rozpovedaní príbehu. Nemusíme všetko opisovať slovami, lebo veľa z toho vidíme.
Vyskúšajte si sami túto ukážku: GDPR v praxi

Podobný prístup sme použili aj pri viacerých kurzoch pre klientov v témach ako napr. pranie špinavých peňazí, či ochrana osobných údajov.

Asi nie je ťažké uhádnuť, odkiaľ prišla inšpirácia 😉

Inšpirácia: akýkoľvek komix alebo manga
Podobnosť: forma spracovania
Zároveň spojenie komixov a technológií ponúka aj nové možnosti rozpovedania príbehu, o čom hovoril aj Scott McCloud vo svojom TED Talk-u The visual magic of comics (2005):
A jednou z demonštrácií takéhoto spojenia bola aj reklama na Peugeot 3008 Hybrid 4. Samotná stránka už nefunguje, ale môžete si pozrieť, ako to vyzeralo napríklad tu:
Politika čistého stola
Príklad toho, ako podať informáciu inak – ideálne tak, aby sa ľudia museli zamyslieť. V tomto prípade nad pravidlami politiky čistého stola.

Inšpirácia: klasické hry ako Nájdi 5 rozdielov
Podobnosť: hľadanie vecí na obrázku; nie je to 1:1, ale princíp je podobný – hľadáme rozdiely voči ideálnej/správnej verzii, ktorú nemáme zobrazenú
Zdroj obrázka (Nájdi 5 rozdielov): dobreradio.sk
Informačná bezpečnosť ako kriminálka
Tu sme využili celkové zasadenie do príbehu/hry ako prepájací prvok medzi rôznymi situáciami, s ktorými by si mali byť ľudia schopní poradiť. A teda ľudia riešia reálne situácie, ale nepôsobí to ako test.



Inšpirácia: asi všetky kriminálky a viaceré počítačové hry
Podobnosť: pohyb v prostredí, podanie informácií, možnosť získavať vylepšenia
Zdroje obrázkov: (King’s Quest VI) gamemuseum.es, (NCIS) hiddenremote.com, (Lara Croft) imfdb.org/wiki/Shadow_of_the_Tomb_Raider
Digit@l a navigácia medzi rôznorodými informáciami
V tejto inšpirácii ide hlavne o rozdelenie mnohých informácií do menších celkov. A tiež to, ako vyzerajú tieto informácie zasadené do mestského vzhľadu.

Inšpirácia: Sims
Podobnosť: vzhľad a to, že každý pozemok predstavuje hrateľnú oblasť
Zdroj obrázka (Sims 4): fandomspot.com
Viac o gamifikácii a iných elementoch tohto kurzu nájdete v článku Prípadová štúdia: Allianz SP – ako môže vyzerať gamifikácia v e-learningu?.
Ježiško nechodí s igelitkou
Nie je to úplne kurz, ale verím, že aspoň malú vzdelávaciu hodnotu má aj náš vianočný pozdrav z roku 2019. Je v ňom kopa referencií na rôzne vtedy aktuálne udalosti (hlavne v animácii). Zaujímavé z hľadiska inšpirácií je, že ani jeden z nás by to sám nevymyslel. Každý do toho vniesol svoje poznanie, zážitky a zdroje informácií.
Hneď nasledujúci Deň Zeme vyšla táto pesnička s alternatívnym refrénom, opäť reagujúcim na aktuálnu situáciu: Keď skončíme s koronou…
Informačná bezpečnosť a vaša osobnosť
V tomto kurze prechádzal zamestnanec jedným dňom, počas ktorého sa stretol s mnohými hrozbami z hľadiska informačnej bezpečnosti.


Inšpirácia: rôzne kultúrne referencie a “kvíz”, na základe ktorého vám vyjde osobnosť
Podobnosť: princíp pridelenia osobnosti je podobný, aj keď podmienky, na základe ktorých hodnotíme, sú trocha odlišné
Zdroj obrázka (Disney kvíz): screenshot zo stránky news.disney.com
Inšpirácie od L&D
A potom vždy sa dajú využiť aj inšpirácie v rámci našej komunity, ktoré sú často už zasadené do kontextu vzdelávania. Jedným z výborných zdrojov je komunita E-Learning Heroes, ktorá združuje najmä používateľov nástrojov Articulate.
Výhodou je, že to tam naozaj žije a každý týždeň pribúdajú nové inšpirácie aj vďaka týždenným výzvam.
Máte aj vy nejaké zdroje inšpirácií – či už stránky, ľudí, alebo rôzne odvetvia (marketing, film…), ktoré by ste nám vedeli odporučiť? Ak áno, tak ich napíšte do komentárov, radi sa inšpirujeme aj my od vás 😉
Nápad na tento článok vznikol pred takmer dvoma rokmi, keď sa ma na našej konferencii niekto opýtal, odkiaľ berieme inšpiráciu. A pretože niekedy dlho trvá, kým články vyjdú a aj to v nepredvídateľných intervaloch, odporúčam prihlásiť sa na odber noviniek – ak vás teda zaujíma téma firemného a digitálneho vzdelávania 😉
