Najnovšie
Archív
Trendy v e-learningu 2017
Ak ešte nemáte inšpiráciu kam smerovať stratégiu vzdelávania alebo ako vylepšiť tú existujúcu, možno vám pomôžu trendy v e-learningu pre rok 2017. Popredné organizácie a experti hovoria najmä o týchto oblastiach:
Virtuálna realita (VR), rozšírená realita (angl. augmented reality AR)
Virtuálna realita prenesie účastníka do 360⁰ sveta, v ktorom môže skúmať, učiť sa alebo vykonávať rôzne interakcie. Virtuálnu realitu možno použiť v HR pri nábore alebo onboardingu, kedy záujemca o prácu sa môže zoznámiť s pracovným prostredím a kultúrou skôr, ako reálne vstúpi do budovy. Alebo pri učení sa pracovných postupov v rizikových sektoroch ako napr. ťažobný alebo chemický priemysel, kde je veľké riziko ohrozenia zdravia ľudí alebo životného prostredia v prípade vykonania chybného kroku. Podobne medicína, armáda, logistika alebo letecký priemysel sú vhodné pre aplikáciu VR. Ukážku VR si môžete pozrieť aj v ostatnom vianočnom pozdrave e-learnmedia.
Rozšírená realita je realita doplnená o digitálne objekty zväčša v obrázkovom alebo textovom formáte. Tieto objekty sa získavajú z rôznych zdrojov a to buď online alebo offline. Nedávnym obrovským hitom bola hra Pokémon Go, ktorú si stiahlo viac ako 500 miliónov používateľov. Prostredníctvom smartfónu videl používateľ realitu doplnenú o digitálne objekty - postavy pokémonov, ktoré mal chytiť.
Microlearning
Kto má dnes popri povinnostiach čas ešte študovať. V e-learningu sme si prešli od viac hodinových modulov, cez hodinové, štyridsaťpäť minútové a dvadsať minútové až ku krátkym, cieleným, pravidelným “zrnkám múdrosti”, za konzumáciu ktorých nás môžu aj odmeniť. Aj keď pojem microlearning registrujeme od roku 2000, vďaka novým nástrojom a metodológii možno očakávať masovejšie rozšírenie microlearningu už v tomto roku.
Gamifikácia
Gamifikácia alebo prenášanie herných konceptov do reálneho sveta tu nie je len pre deti. Pomáha zvyšovať zapojenie dospelých do vzdelávania a uľahčuje interakciu so vzdelávacím obsahom. Ide o veľmi silný nástroj, ktorý zlepšuje zapamätanie, zručnosti a schopnosti riešiť problémy. Ganerácia Y prichádza na pracovný trh a čo môže byť lepší spôsob ako zaujať túto generáciu než je gamifikácia?
Personalizácia
Správne využívanie dát vo vzdelávaní dáva študentom lepší pocit zo štúdia, čo má pozitívny dopad na ich záujem ďalej využívať moderné formy vzdelávania. Oslovenie študenta menom, podrobná analytika aktivity študenta a následné podsúvanie relevantného obsahu sú dobrou cestou k efektívnemu vzdelávaniu. Pre začiatok nemusí ísť o nič náročné. Stačí sa vyhnúť tzv. sheep dip prístupu a siahnuť po viac cielenom vzdelávaní.
Filtrovanie obsahu
Sme zaplavení informáciami. Denne je publikovaných množstvo článkov, video obsahu, podcastov, príspevkov na fórach a pod. Filtrovanie obsahu podľa určitej témy alebo oblasti záujmu sa stáva čoraz potrebnejším. Správne vytriedený obsah môže tvoriť vhodný zdroj vzdelávania bez potreby jeho vytvorenia úplne od začiatku. Christopher Pappas ponúka dobrý návod ako filtrovať obsah a podobne Anders Pink zostavil 10 krokov ako filtrovať obsah, ktorý bude žiadaný.
Video a interaktívne video
Väčšina prenesených dát po internete dnes patrí videu. Niet sa čomu čudovať. Naše smartfóny umožňujú video natočiť, zostrihať a zavesiť na sociálnu sieť alebo video platformu. Na YouTube sa dá nájsť celá plejáda náučných lekcií od amatérskych až po profesionálne. A čo viac, interaktívne videá umožňujú zmeniť pasívnu konzumáciu obrazu a zvuku na interaktívny vzdelávací zážitok.
Náš komentár
Niektoré trendy sa premietnu do reálneho života rýchlo, iné sa napokon vôbec nepresadia. Avšak nech už prikladáte trendom akúkoľvek váhu, vždy je dobré byť orientovaný, o čom sa v danom odbore hovorí a minimálne sa nechať inšpirovať.